Οι υποψηφιότητες για τα Όσκαρ 2025 ανακοινώθηκαν στις 23 Ιανουαρίου, με καθυστέρηση λόγω των πυρκαγιών, από τους Bowen Yang και Rachel Sennott. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται το «Emilia Pérez» του Ζακ Οντιάρ, ένα πρωτότυπο μιούζικαλ που αφηγείται την ιστορία μιας βαρόνης ναρκωτικών η οποία υποβάλλεται σε επέμβαση επιβεβαίωσης φύλου. Με 13 υποψηφιότητες, η ταινία έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ και θεωρείται από πολλούς ως το μεγάλο φαβορί για την Καλύτερη Ταινία. Ακολουθούν τα «The Brutalist» και «Wicked» με 10 υποψηφιότητες το καθένα, δείχνοντας ότι η φετινή κούρσα είναι πιο ανοιχτή από ποτέ.
Το «The Brutalist», ένα ιστορικό δράμα με πρωταγωνιστή τον Άντριεν Μπρόντι, ξεχωρίζει για την καθηλωτική σκηνοθεσία του Μπρέιντι Κόρμπετ, ενώ το «Wicked», η κινηματογραφική μεταφορά του δημοφιλούς μιούζικαλ, εντυπωσιάζει με την οπτική του μεγαλοπρέπεια και τις ερμηνείες των Κύνθια Ερίβο και Αριάνα Γκράντε. Παράλληλα, ταινίες όπως το «Anora», το «Dune: Part Two» και το «The Substance» φέρνουν ποικιλία στην πεντάδα της Καλύτερης Ταινίας, με την τελευταία να αποτελεί μια σπάνια περίπτωση ταινίας τρόμου που διεκδικεί το χρυσό αγαλματίδιο.
Ιστορικές Στιγμές και Εκπλήξεις
Μια από τις πιο σημαντικές στιγμές της φετινής διοργάνωσης είναι η υποψηφιότητα της Κάρλα Σοφία Γκασκόν για Α’ Γυναικείο Ρόλο στο «Emilia Pérez». Η Γκασκόν έγινε η πρώτη τρανς ηθοποιός που προτάθηκε ποτέ για Όσκαρ ερμηνείας, σηματοδοτώντας μια ιστορική νίκη για τη συμπερίληψη στον κινηματογράφο. Αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από τη Ντέμι Μουρ («The Substance»), τη Μίκι Μάντισον («Anora») και την Κύνθια Ερίβο («Wicked»), με την κούρσα να παραμένει απρόβλεπτη. Στην κατηγορία του Α’ Ανδρικού Ρόλου, ο Άντριεν Μπρόντι («The Brutalist») θεωρείται φαβορί, με τον Τιμοτέ Σαλαμέ («A Complete Unknown») να τον ακολουθεί κατά πόδας για την ερμηνεία του ως Μπομπ Ντίλαν. Ο ανταγωνισμός εντείνεται με τον Ρέιφ Φάινς («Conclave») και τον Κόλμαν Ντομίνγκο («Sing Sing»), ενώ η απουσία ορισμένων μεγάλων ονομάτων, όπως της Πάμελα Άντερσον («The Last Showgirl»), αποτέλεσε έκπληξη για πολλούς.
Η Ελληνική Απουσία και οι Διεθνείς Υποψηφιότητες
Η Ελλάδα φέτος δεν κατάφερε να προκριθεί στη βραχεία λίστα για την κατηγορία Διεθνούς Ταινίας, με τη «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα να μένει εκτός ανταγωνισμού. Αντίθετα, η Ιρλανδία ξεχωρίζει με το «Kneecap», μια ταινία για μια ομάδα ράπερ, που συνδυάζει χιούμορ και πολιτικό σχόλιο, διεκδικώντας μια θέση στην τελική πεντάδα.
Μια Τελετή με Νέο Πρόσωπο
Ο Κόναν Ο’Μπράιεν αναλαμβάνει για πρώτη φορά τον ρόλο του οικοδεσπότη, φέρνοντας το χαρακτηριστικό του χιούμορ και την τηλεοπτική του εμπειρία στη σκηνή των Όσκαρ. Η επιλογή του έρχεται να αντικαταστήσει τον Τζίμι Κίμελ, που παρουσίασε τις δύο προηγούμενες διοργανώσεις, και αναμένεται να δώσει έναν φρέσκο τόνο στη βραδιά. Η τελετή θα μεταδοθεί ζωντανά από το ABC και, για πρώτη φορά, θα είναι διαθέσιμη σε streaming μέσω του Hulu, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για το κοινό παγκοσμίως.
Οι Προβλέψεις και η Αναμονή
Παρά το γεγονός ότι το «Emilia Pérez» προηγείται αριθμητικά, πολλοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η χρονιά δεν έχει ξεκάθαρο φαβορί. Το «The Brutalist» κερδίζει έδαφος για την τεχνική του αρτιότητα, ενώ το «Wicked» έχει τη λαϊκή υποστήριξη. Από την άλλη, το «The Substance» θα μπορούσε να αποτελέσει τη μεγάλη ανατροπή, ειδικά αν η Ακαδημία αποφασίσει να τιμήσει μια ταινία που σπάει τα παραδοσιακά καλούπια.
Καθώς οι μέρες μετρούν αντίστροφα για τις 2 Μαρτίου, οι σινεφίλ σε όλο τον κόσμο περιμένουν με ανυπομονησία να δουν ποιοι θα σηκώσουν τα χρυσά αγαλματίδια. Ένα είναι σίγουρο: τα Όσκαρ 2025 θα μείνουν αξέχαστα, είτε για τις νίκες τους, είτε για τις ιστορικές τους στιγμές, είτε για την αντοχή τους απέναντι στις αντιξοότητες.